• Sa ei ole veel tooteid lisanud.
Ostukorvi
Kokku: 0,00 
  • Sa ei ole veel tooteid lisanud.
Ostukorvi
Kokku: 0,00 

Paastumine

Mis on paast ja mida peaksid sellest teadma?

Paast on kiireim ja tõhusaim meetod keha ning vaimu puhastamiseks ja tervendamiseks. See protsess võib olla väga võimas, kuid nõuab teadlikkust ja ettevaatust, et saavutada kasu ilma kahjustamata. Paastumine hõlmab keha fookuse liigutamist seedimiselt puhastus- ja parandustöödele. See võimaldab kehal oma ressursse tõhusamalt kasutada, suunates energia sisemiseks taastumiseks ja puhastumiseks ehk detoksiks (ik. Detox). Kui paastu viia õigesti läbi, võib see pakkuda märkimisväärset kasu nii füüsilisele kui ka vaimsele tervisele.

Paastu olemus ja kasud

Veepaast tähendab, et tarbitakse ainult puhast vett ja ei midagi muud. See protsess võimaldab kehal energia ümber suunata: toidu seedimise asemel keskendutakse keha puhastamisele ja taastamisele. Esimesed 2-4 päeva on füüsiliselt ja mentaalselt kõige väljakutsuvamad, kuna keha puhastumine on sel perioodil intensiivne. Mida rohkem kehas leidub jääkaineid ja mürke ning mida rohkem on sul toidusõltuvusi, seda raskemad need päevad tavaliselt on. Vaimselt võib olla keeruline harjumusi muuta ja isudele mitte järele anda, mis on veepaastu üks suuremaid katsumusi.

Umbes 2-3 päeva pärast algab kehas ketoosi protsess ehk kehas saavad otsa kasutatavad süsivesikud ning keha hakkab tarbima ketokehasid. Ketokehasid toodab maks rasvast. Ketoosis hakkab keha kiiresti rasva põletama ja samas väheneb näljatunne, kuna ketoonide tase kehas on kõrge. Ketoosi minnes võivad ilmneda kõrvalnähud nagu pearinglus, väsimus ja meeleolu kõikumine.

Paastu ajal hakkab keha tegelema ka vanade vigastuste ja probleemidega, mida tavapärases olekus ei pruugigi märgata. Kuna keha ei pea enam aktiivselt tegelema jooksvate kahjustustega, saab alustada sügavama keha puhastamise ja parandamisega.

Paastumise ajal hakkab keha ammutama energiat mitte toidust, vaid puhkamisest ja keha enda varudest. Seetõttu on oluline kuulata oma keha ja võtta aeg maha. Mida rohkem puhata, seda tõhusamalt saab keha end puhastada, mistõttu on soovitatav valida paastumiseks aeg, mil on võimalik endale rahu ja aega anda.

Kui plaanid teha pikemat paastu, näiteks üle 1-2 päeva, võiksid kaaluda vähemalt 7-10 päeva pikkust paastu, et keha jõuaks end tõhusalt puhastada ja taastuda.

Paast aitab ka esile tuua ja läbi töötada emotsioonid, mis on pikema aja jooksul kogunenud. Paastu ajal kogetakse emotsioone tavalisest intensiivsemalt, mis võib viia nende spontaanse vabanemiseni.

Olulised nõuanded paastumiseks

  • Emotsionaalne ettevalmistus: Enne paastu alustamist on oluline valmistuda ette emotsionaalselt. Vaata videosid teiste inimeste kogemustest, loe põhjalikult paastumise kohta ning harjuta end mõttega toiduta olemisest. Vähemalt nädal enne paastu algust proovi süüa kergemini seeduvaid ja lihtsamaid toite, eelistatavalt taimset päritolu. Hea oleks jätta menüüst välja rasked ja loomsed toidud.
  • Vesi: Joo päeva jooksul vähemalt 3-4 liitrit puhast vett. See aitab kehal puhastuda ja toetab paastuprotsessi. Kui sinu vererõhk läheb madalaks, siis annab see tagasisidet, et oled joonud liiga vähe vett.
  • Puhkus: Ole paastu ajal võimalikult rahulik ja puhka piisavalt. Hea une ja lõõgastuse tagamine aitab kehal efektiivsemalt puhastuda ja terveneda.
  • Liikumine: Kuigi paastu ajal on oluline puhata, siis võid soovi korral näiteks rahulikult jalutada. Kindlasti ära tee aktiivset sporti!
  • Kaalulangus: Arvesta, et kaal võib esimestel päevadel kiiresti langeda. Kui su kaal on juba enne paastu madal, ole eriti ettevaatlik ja järgi oma keha signaale.
  • Paastu lõpetamine: Soovitatav on alustada kergesti seeditavate ja mahlakate puuviljadega, näiteks arbuusiga. Pärast paastu tuleks vältida raskete toitude, nagu liha ja piimatoodete tarbimist. Alusta toitumist kerge, toore ja värske toiduga. Üldreegel on see, et paastust väljumine peaks kestma sama kaua kui paast ise.
  • Toitumine pärast paastu: Paastumine on suurepärane võimalus minna üle tervislikumale toitumisele. Kui enne paastu tarbisid palju ebatervislikku toitu ja jätkad sama mustrit ka pärast paastu, võib see teha su kehale rohkem kahju kui kasu. Ole teadlik, et ebatervislikule toitumisele naasmine võib kaasa tuua ka kiire kaalutõusu.

 

Oluline on märkida, et paastumine ei sobi kõigile. Enne paastu alustamist on soovitatav konsulteerida spetsialistiga, eriti kui esinevad terviseprobleemid nagu diabeet, südamehaigused või kui oled rase või toidad last rinnaga. Paastumine võib mõjutada ravimite toimet ja nõuda meditsiinilise jälgimise vajadust.

Samuti on oluline mõista, et paastumine ei ole kaalulangetusmeetod, vaid pigem keha puhastamise ja vaimse selguse saavutamise viis. Kaalulangus paastu ajal on sageli ajutine ja võib taastuda normaalse toitumise juurde naastes.

Lisaks on oluline keskenduda paastu ajal vaimsele heaolule. Mõned inimesed kasutavad seda aega meditatsiooniks, joogaks või muudeks rahustavateks tegevusteks, mis aitavad saavutada sisemist rahu ja tasakaalu.

Tuleb meeles pidada, et paastu ajal võivad ilmneda mitmesugused füüsilised sümptomid nagu peavalu, väsimus, ärrituvus ja keskendumisraskused. Need on tavalised reaktsioonid ja tavaliselt mööduvad mõne päeva jooksul.

Lõpetuseks, paastu lõpetamine on sama oluline kui paastu alustamine. Keha tuleb toidule ümber harjutada järk-järgult, alustades kergesti seeditavatest toitudest ja vältides äkilisi muutusi dieedis, et vältida seedetrakti ärritust ja muid terviseprobleeme.

Head paastumist!

Jaga inspiratsiooni